W Dąbrowie Górniczej uczestnicy ruchu drogowego doczekają się kolejnego tunelu dla rowerzystów i pieszych
Dąbrowa Górnicza buduje trzeci tunel pieszo-rowerowy pod torami kolejowymi. Właśnie rozpoczęły się wstępne prace. To ważna inwestycja dla mieszkańców Strzemieszyc Wielkich, którzy będą mogli bezpiecznie i wygodnie poruszać się po okolicy bez konieczności bezpośredniego przekraczania kilku torów, jak ma to miejsce obecnie.
Dąbrowska firma Nowak-Mosty została wybrana na wykonawcę projektu tunelu w Strzemieszycach na linii kolejowej Dąbrowa Górnicza-Sosnowiec Główny, który jest częścią wspólnej inwestycji kolei i miasta. Buduje m.in. nowe centra przesiadkowe w centrum miasta i dzielnicy Gołonóg, a także nowe przejścia dla pieszych i rowerów przy stacjach PKP, nowe wyspy drogowe, dwa wiadukty i parkingi. Buduje też nowe drogi, ronda i parkingi przy dworcach PKP.
Za inwestycję, oprócz dąbrowskiego Urzędu Miasta, odpowiada PKP. Będzie ona kosztować 9,6 mln zł. Zgodnie z umową podpisaną przez prezydenta miasta Marcina Bazylaka i wiceprezydenta Damiana Rutkowskiego we wrześniu 2021 roku, miasto i PKP PLK zobowiązały się do finansowania inwestycji w 50-50 procentach. Będą też dwie windy. Ten wzrost kosztów został następnie zatwierdzony przez radnych w lutym 2022 r., co skutkuje nieco wyższą dotacją dla PKP PLK, niż wcześniej planowano, tj. 4 mln zł w 2022 r. i 836 tys. 991,87 zł w 2023 roku.
Rozpoczęliśmy od prac torowych, które polegały na usunięciu nieużywanych torów i przygotowaniu jezdni placu budowy – mówi Maciej Woźniak z dąbrowskiej firmy Nowak-Mosty, która wybuduje przejście dla pieszych i rowerzystów pod torami kolejowymi w pobliżu przystanku kolejowego Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, o czym wspominaliśmy. Według tej firmy bezpieczne i wygodne przejście podziemne dla pieszych i rowerów połączy dwie strony miasta od ulicy Towarowej do Transportowej. Pasażerowie pojadą przez ten przystanek do Sławkowa, Olkusza czy Kielc na linii Sosnowiec-Katowice, a także do Sosnowca czy Katowic na linii przeciwnej.