Uważaj na fałszywe połączenia telefoniczne! Ostrzeżenie od Związku Banków Polskich i innych instytucji
Związek Banków Polskich, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, Komenda Główna Policji oraz Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP wyraźnie podkreślają zagrożenia związane z cyberprzestępczością. Konkretnie ostrzegają one przed jedną z metod, którą stosują cyberprzestępcy w celu wykorzystania naszej nieroztropności – spoofingiem telefonicznym. Jest to technika, w której przestępcy udają telefonicznych doradców bankowych, aby wprowadzić nas w błąd.
Mimo że Polacy są coraz bardziej aktywni w sieci, nadal nie posiadają wystarczającej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa cybernetycznego. To alarmujące, ponieważ istotne jest, abyśmy potrafili rozpoznawać i reagować na potencjalne zagrożenia w świecie online. Wszyscy powinni być świadomi, jak należy postępować w sytuacji zagrożenia w cyberprzestrzeni.
Jak działają takie oszustwa? Sprawca dzwoni do klienta banku i przedstawia się jako pracownik tego banku. Informuje klienta o zawieszeniu podejrzanego przelewu na kwotę 500 zł, który miał zostać wykonany z jego rachunku. Zadaje pytanie, czy to klient dokonał tego przelewu. Gdy klient zaprzecza, osoba udająca pracownika banku informuje go, że ktoś zdobył dostęp do jego konta. Następnie fałszywy doradca pyta, czy klient posiada konta w innych instytucjach bankowych. Gdy klient potwierdza, że tak jest, oszust twierdzi, że środki na tych kontach są zagrożone i należy je przenieść na „bezpieczne konto techniczne”.