Reorganizacja ruchu miejskiego dla zwiększenia bezpieczeństwa pieszych
Decyzję o zlikwidowaniu zwężenia jezdni do jednego pasa przed wyniesionym przejściem dla pieszych przy zintegrowanym przystanku Aleja Róż podjęto na wniosek władz miasta. Zmiana ta stanowi część większego planu, mającego na celu eliminację wszelkich barier architektonicznych, które mogą utrudniać poruszanie się po mieście, zwłaszcza osobom starszym, stanowiącym ponad 30% populacji naszego miasta.
Położone obok przystanku Aleja Róż wyniesione przejście dla pieszych zastąpiło wcześniejsze przejście podziemne. Przystanek ten został teraz zintegrowany i umożliwia płynne przesiadki pomiędzy autobusami a tramwajami. Zwężenie jezdni do jednego pasa było kluczowym warunkiem, który policja postawiła w trakcie procesu zatwierdzania nowego układu ruchu na tej głównej arterii miasta. Miało to na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, zwłaszcza po incydencie, gdy samochód potrącił przechodnia na tym właśnie wyniesionym przejściu.
Zwężenie pasów ruchu wprowadzono w drugiej połowie września, co skutkowało korkami podczas powrotów z pracy. Po analizie sytuacji i rozmowach z władzami miasta, policja postanowiła usunąć zwężenie 25 września, pod warunkiem, że obszar skrzyżowania i przejścia będzie podlegać wzmożonej obserwacji.
Inne rekomendacje wydane przez policję są obecnie wdrażane. Przykładem jest usunięcie przejazdu rowerowego przez ulicę Kościuszki w pobliżu Poczty Polskiej, który był często nieprawidłowo używany przez pieszych. Nowy przejazd dla rowerów zostanie zorganizowany bliżej istniejącego przejścia dla pieszych przy dawnym kinie Ars. W wyniku tego ruch rowerowy zostanie lepiej zintegrowany z ruchem pieszego.
Dodatkowo policja zaleciła skrócenie niektórych zatok postojowych wzdłuż ulic Sobieskiego, Królowej Jadwigi i alei Piłsudskiego, co ma na celu poprawę widoczności dla kierowców wyjeżdżających z posesji oraz włączających się do ruchu z dróg podrzędnych. W dwóch miejscach powstaną specjalne zatoki umożliwiające kontrole pojazdów przez policję i Inspekcję Transportu Drogowego.
Wiceprezydent Damian Rutkowski podkreślił, że wszystkie te zmiany stanowią kompromis pomiędzy potrzebą sprawnej komunikacji miejskiej a bezpieczeństwem wszystkich uczestników ruchu drogowego.