Remont drogi krajowej DK94 w Olkuszu: Poważne zmiany w ruchu i duża inwestycja na lata
Przejazd przez Olkusz na drodze krajowej nr 94, będącej popularną trasą łączącą Śląsk z Krakowem, stanie się nieco utrudniony od 19 sierpnia. Droga ta stanowi alternatywę dla płatnej autostrady A4 i umożliwia dojazd do takich miejsc jak Ojców czy Pieskowa Skała. Teraz jednak rozpocznie się tutaj intensywny remont prawie 4,5-kilometrowego odcinka, co bez wątpienia przysporzy problemów podróżującym, zwłaszcza pod postacią korków. Wiele ulic bocznych zostanie całkowicie zamkniętych dla ruchu na czas remontu DK94, a na miejscu zorganizowane zostaną liczne objazdy.
Podczas pierwszego etapu prac, drogowcy na zlecenie GDDKiA – firma NDI, NDI Sopot, Masfalt i Drogomex – będą demontować obecną nawierzchnię jezdni. Ta zmiana wiąże się ze znaczącymi modyfikacjami w organizacji ruchu na całym remontowanym odcinku. Wszystko zacznie się od zamknięcia południowej jezdni prowadzącej do Krakowa, która zlokalizowana jest na całej długości inwestycji, od okolic Grodziska na ul. Staromiejskiej do skrzyżowania z ul. Pakuską. Ruch w obu kierunkach zostanie skierowany na drugą jezdnię.
Cały zakres prac remontowych DK94 przewiduje wiele zmian w organizacji ruchu miejskiego, które mogą wprowadzić spore zamieszanie dla kierowców. Głównymi punktami zmian będą skrzyżowania DK94 z ulicami: Kruszcową, 20 Straconych, Mickiewicza, Rabsztyńską i Kościuszki. Rozpoczęte prace to dopiero początek dużej transformacji układu drogowego.
Przebudowa obejmuje 4,4 km trasy od Grodziska do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. W tym obszarze ma zostać gruntownie przebudowanych sześć skrzyżowań oraz dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie nowa kładka dla pieszych oraz zdecydowanie wzmocnione zostanie nasyp drogowy, by spełniał wymagania przepisów dotyczących nośności – aż do 11,5 tony na oś.
Na jednym z głównych skrzyżowań miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, powstanie dwupoziomowy węzeł drogowy. Poziom na powierzchni ziemi będzie obsługiwać ruch lokalny, natomiast droga krajowa zostanie poprowadzona podziemnie. Ponadto, przebudowanych zostanie jeszcze pięć skrzyżowań, zastosowane zostaną tam sygnalizacje świetlne, a na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową zaplanowane jest rondo turbinowe.
Poza samą jezdnią głównej trasy, przeprowadzone zostaną prace mające na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe, ekrany akustyczne oraz oświetlenie miejskie. Poprawione też zostanie odwodnienie terenu oraz przebudowane drogi lokalne wzdłuż DK94.
Planowane prace mają trwać aż do września 2026 roku. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: NDI, NDI Sopot, Masfalt i Drogomex, które zaangażuje w realizację projektu kwotę wynoszącą około 217,5 miliona złotych.
Droga krajowa nr 94 jest jednym z pięciu szlaków łączących Metropolię GZM z Krakowem. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 pokazują, że ta droga jest codziennie używana przez prawie 33 tysiące pojazdów, co stanowi wzrost o 25% w porównaniu z danymi z 2015 roku. Dzięki przeprowadzonej przebudowie poprawi się płynność ruchu oraz podniesie się poziom bezpieczeństwa korzystających z niej mieszkańców.