Nowa trasa S1 w Dąbrowie Górniczej mimo zimy powstaje – Planowany koniec inwestycji to grudzień 2023 roku
W Dąbrowie Górniczej trwa budowa nowej autostrady S1, która mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych, w tym śniegu, nie uległa zahamowaniu. Pierwotne plany przewidywały finalizację całego przedsięwzięcia do końca 2023 roku, jednak jak się okazało, tylko część robót zostanie na ten czas zakończona.
Kolejny fragment drogi ekspresowej S1 będzie gotowy do końca 2023 roku. Mowa tu o siedmiokilometrowym odcinku w stronę Częstochowy. Wszystkie prace będą kontynuowane również w przyszłym roku, a cały czas utrzymana jest możliwość przejazdu w obydwie strony, co jest dużym ułatwieniem dla kierowców.
Prace budowlane prowadzone są nie tylko na samej autostradzie, gdzie instalowane są między innymi oświetlenie i ekrany akustyczne, ale także na drogach dojazdowych oraz infrastrukturach inżynieryjnych. Te ostatnie mają za zadanie ułatwić ruch pieszym i kierowcom nad nową drogą ekspresową.
Remont jednej z kluczowych dróg w województwie śląskim, prowadzącej przez Dąbrowę Górnicką, rozpoczął się w roku 2021. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ponad 70 procent. Budowa S1 wprowadza utrudnienia na całej jej długości, wpływając na ruch w obu kierunkach.
W grudniu planowane jest zakończenie prac na torze jazdy kierującym się do Pyrzowic oraz na węźle Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Pozostałe prace mają zostać ukończone w nadchodzącym roku.
Umowę na projektowanie i przebudowę DK1 zawarto we wrześniu 2020 roku. Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex, która zobowiązana jest do realizacji prac projektowych i budowlanych, a także do uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że droga będzie gotowa do końca 2023 roku. Całość projektu kosztuje 302 mln 519 tys. 189 zł, z czego maksymalną kwotę dofinansowania z UE stanowi 168 mln 399 tys. 881,53 zł.
Po remoncie DK1 otrzyma status drogi ekspresowej. W ramach inwestycji powstaną nowe elementy infrastruktury, w tym mosty, wiadukty, kładki dla pieszych oraz mury oporowe. Przewidziano także siedem przejść dla zwierząt i ekrany akustyczne.