Inwestycja kolejowa w Dąbrowie Górniczej: Powrót tramwajów jest coraz bliżej
W mieście Dąbrowa Górnicza trwa budowa nowego torowiska tramwajowego, które rozciąga się niemal na całym jego obszarze. Miasto, leżące w regionie Zagłębia, coraz bliżej jest do momentu powrotu tramwajów, z planowanym technicznym przejazdem pierwszego składu na przełomie sierpnia i września, po przerwie trwającej prawie dwa lata. Postanowiliśmy sprawdzić, jak prezentują się aktualne prace związane z tą imponującą inwestycją oraz co jeszcze pozostało do wykonania.
Prace nad torowiskiem tramwajowym w Dąbrowie Górniczej to największe przedsięwzięcie tego typu od lat 70. XX wieku. Wymiana blisko 5 km (10 km pojedynczego toru) torowiska biegnącego przez centrum miasta, jest już na ukończeniu. Przebudowało się całą trasę torowiska, wymieniając szyny prowadzące zarówno do Będzina, jak i do dawnej Huty Katowice, na odcinku od pętli przy ulicy Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. To ogromne przedsięwzięcie realizowane jest na głównej arterii komunikacyjnej miasta, po której poruszają się największe ilości samochodów osobowych oraz autobusów miejskich.
Projekt rozpoczął się jesienią 2021 roku od demontażu starych torów. Obecnie realizowane są prace instalacyjne sieci trakcyjnej na odcinku od pętli przy ulicy Sobieskiego do Alei Róż. Do tej pory wykonano już torowisko tramwajowe z podbudową podsypkową na długości około 7 km i bezpodsypkową na długości około 3 km. Zainstalowano cztery smarownice i osiem napędów, dokonano regulacji torowiska, a także w 90% ukończono budowę nowych peronów.
Jednocześnie, w ramach tzw. robót sieciowych zamontowane zostały słupy trakcyjne oraz słupy trakcyjno-oświetleniowe na odcinku od ulicy Kasprzaka do dawnej KWK Paryż. Wykonano płaską sieć trakcyjną o długości około 1,9 km oraz sieć łańcuchową o długości około 7,8 km. Prowadzono również prace związane z montażem osprzętu sieciowego oraz układaniem kabli trakcyjnych i sterowniczych od stacji Szopena do zasilaczy i izolatorów sekcyjnych.