Dąbrowa Górnicza: Odnowiona infrastruktura tramwajowa z wagonami niskopodłogowymi od 19 lutego
Tramwaje powracają do działań w Dąbrowie Górniczej po gruntownej przebudowie układu komunikacyjnego. Z dniem 19 lutego, mieszkańcy będą mogli ponownie skorzystać z tramwajów linii nr 21, 22 i 28. Wagonami niskopodłogowymi trasami tramwajowymi kursować będą pierwszy raz na terenie Dąbrowy Górniczej.
Nowo zmodernizowana sieć tramwajowa obejmuje całą Dąbrowę Górniczą, począwszy od ul. Kasprzaka aż po granicę z Będzinem, przechodząc przez al. Piłsudskiego, ul. Królowej Jadwigi i ul. Sobieskiego. Remontowany odcinek dwutorowej linii to około 4600 metrów długości, a wraz z pętlą, przebudowa objęła około 10 tysięcy metrów pojedynczego toru.
Projekt ten jest efektem współpracy między Tramwajami Śląskimi S.A. i miastem Dąbrowa Górnicza, które odpowiada za część drogową inwestycji. Prace rozpoczęto w połowie listopada 2021 roku z krakowską firmą ZUE S.A. jako głównym wykonawcą. Projekt jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, dofinansowanego przez Unię Europejską.
Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A., podkreśla, że mimo opóźnień i wyzwań, generalny wykonawca wywiązał się ze swojego zadania z satysfakcją, działał sprawnie i efektywnie.
Tramwaje Śląskie informują, że ruch tramwajowy zostanie przywrócony 19 lutego. Liniom 21, 22 i 28 przyznano nowe organizacje ruchu, a zastępcza linia autobusowa nr T-21 zostanie wycofana. Istotnym faktem jest, że na wszystkich trzech liniach zostaną wprowadzone wagony niskopodłogowe, co znacznie poprawi komfort podróżowania.
Przebudowano 16 peronów przystankowych oraz wykonano trzy nowe. W ramach inwestycji przebudowano także układy odwodnieniowe, sieć trakcyjną wraz z układem zasilania i pętlę przy Urzędzie Pracy na ulicy Sobieskiego.
W ramach miejskich prac, zlikwidowano sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, przystosowując je do ruchu okrężnego. Przebudowano chodniki, drogi rowerowe oraz przystanki autobusowe i tramwajowe. Zlikwidowano bariery architektoniczne, budując między innymi wyniesione przejścia dla pieszych oraz nowoczesny układ oświetlenia ulicznego.