ArcelorMittal Poland – nowoczesna szyna z utwardzaną główką zwiększa bezpieczeństwo na torach
Walcownia dąbrowska ArcelorMittal Poland wprowadziła innowacyjną zmianę w swojej ofercie. Wykorzystano ponad 200 miliony złotych na finansowanie projektów badawczo-rozwojowych, które miały na celu zwiększenie innowacyjności produkowanych szyn. Rezultatem tych działań jest szyna z utwardzoną główką, która jest znacznie wytrzymalsza i twardsza od standardowych modeli. Wprowadzenie tego produktu do portfolio walcowni przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pasażerów i ogólnego ruchu kolejowego.
Inicjatywa badań i rozwoju dotycząca szyny obrabianej cieplnie, o wartości przekraczającej 105 milionów złotych, otrzymała wsparcie finansowe Narodowego Centrum Badań i Rozwoju z funduszy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ponad 42,5 miliona złotych). Prace nad tym innowacyjnym rodzajem szyny rozpoczęły się w 2018 roku i zaowocowały produktem, który nie tylko spełnia normy europejskie, ale wręcz je przekracza.
Sanjay Samaddar, prezes ArcelorMittal Poland, podkreśla, że popyt na szyny obrabiane cieplnie, które są twardsze i posiadają lepsze właściwości mechaniczne niż standardowe szyny, dynamicznie wzrasta. To skłoniło firmę do opracowania tego typu produktu.
Interesującym faktem jest to, że linia do obróbki cieplnej szyn funkcjonowała już w Hucie Katowice w latach 80., jednak była oparta na przestarzałych technologiach i zamknięta na początku lat 90. Teraz, po trzech dekadach, w ramach projektu badawczo-rozwojowego powstała nowoczesna szyna z utwardzaną główką, dostosowana do najnowszych norm europejskich i amerykańskich.
Wojciech Koszuta, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland podkreśla innowacyjność produktu. Wynika ona nie tyle z samej obróbki cieplnej, ile ze spełnienia rosnących wymagań towarzystw kolejowych. Wysokie parametry tej szyny są wynikiem modyfikacji mikrostruktury w procesie obróbki cieplnej, co pozwala na zwiększenie twardości główki szyny i tym samym jej odporności na zużycie.
Dr inż. Sylwester Żak z ArcelorMittal Poland, kierownik zespołu badawczo-rozwojowego w projekcie obróbki cieplnej szyn, podkreśla, że podczas testów laboratoryjnych nowa szyna wykazała wysoką odporność na kruche pękanie oraz niski poziom naprężeń własnych. To przekłada się bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.