W jaki sposób zmieni się zabytkowy dworzec Dąbrowy Górniczej po remoncie?
Projekt przebudowy opiera się na wielu założeniach. Całość prac ma potrwać ponad rok. PKP ma w planach zainwestować w specjalnie oddzielone miejsca przystosowane do osób niepełnosprawnych. Na pięknym zabytkowym dworcu pojawią się pochylnie, które ułatwią podróż osób na wózkach inwalidzkich. To jednak nie koniec. Zostanie również wybudowana trasa przystosowana do osób niewidomych i niedowidzących. Będą mogły samodzielnie poruszać się po dworcu na specjalnie przeznaczonym do tego odcinku. Plany przewidują tabliczki opisane alfabetem Braille’a.
Odnowione zostaną również takie podstawy jak na przykład dworcowe toalety. Planowane są powierzchnie biurowe, które będą wynajmowane przez zarząd dworcowy PKP. Na nowym dworcu w Dąbrowie Górniczej znajdziemy nie tylko biuro paszportowe, ale także nowoczesne biuro obsługi cudzoziemców. Renowacji zostaną poddane również przestarzałe systemy kontroli i bezpieczeństwa obiektu. Mówimy tutaj o monitoringu. PKP przewiduje montaż nowoczesnych kamer oraz specjalnych pomieszczeń kontrolnych do obsługi monitoringu. Powstanie wygodna poczekalnia wyposażona w ławki, na których podróżnicy zaczekają na pociągi.
Dalsze plany na modernizację dworca w Dąbrowie Górniczej
To nie koniec modernizacji, przebudowy oraz nowości w tej lokalizacji. Obok samego dworca w Dąbrowie Górniczej pojawi się centrum przesiadkowe. Będzie dostosowane do podróżujących zarówno z Polski, jak i zza granicy. PKP zaplanowało też, że przy dworcu ma powstać prawie 400 miejsc parkingowych. Zgodnie z ich obliczeniami dotyczącymi liczbie osób korzystających z dworca, mają sprostać wymaganiom przyjezdnych. Dodatkiem będzie podziemny tunel, który nieco rozluźni okoliczny ruch. Będzie można przejechać nim większość trasy prowadzącej do ulicy Limanowskiego.
Tunel będzie przystosowany również do podróży pieszych, jak i pojazdów jednośladowych.
Ciekawostką jest to, że jeszcze kilka lat temu w Dąbrowie Górniczej mogliśmy spotkać się z nietypową sytuacją. W mieście istniały dwa dworce kolejowe. Mimo wszystko żaden z nich nie obsługiwał klientów. Okazało się, że przez długi czas były nieczynne. Na jaw wyszło, że stary budynek dworcowy, który wyburzono w 2020, kolidował z centrum przesiadkowym. Jak widać, miasto sprawnie wdraża swoje ustalone zmiany architektury.