Podniesienie standardu bezpieczeństwa przez nowe przejście podziemne w Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach
Poprawa bezpieczeństwa i dostępności w mieście dla pieszych, rowerzystów oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się to priorytet PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza. Wspólnie zrealizowali projekt o wartości 9,7 mln zł netto, który polegał na budowie przejścia pod torami na stacji kolejowej w Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach.
Dzięki temu inwestycji, mieszkańcy miasta, pasażerowie korzystający z komunikacji kolejowej oraz cykliści mają teraz do dyspozycji bezpieczne i komfortowe przejście podziemne. Stacja, z której wyruszają pociągi do takich miejsc jak Katowice, Sosnowiec, Sławków, Olkusz czy Tunel na linii do Kielc, stała się bardziej dostępna. Przejście pod torami umożliwia dotarcie do peronów i przechodzenie na przeciwną stronę miasta.
Nowo wybudowany obiekt jest zadaszony i wyposażony w różnego rodzaju udogodnienia. Pochylnie ułatwiające poruszanie osobom niepełnosprawnym, winda łącząca przejście podziemne z peronem, ścieżki naprowadzające dla niewidomych i słabo widzących oraz dedykowana ścieżka dla rowerzystów to elementy, które zwiększają funkcjonalność przejścia. Dodatkowo, kamery monitoringu oraz system informacji pasażerskiej poprawiają poziom bezpieczeństwa i komfortu korzystania ze stacji.
Inwestycja w postaci nowego przejścia podziemnego była częścią szerszego projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z Urzędem Gminy Dąbrowa Górnicza. Koszt całego zadania wyniósł 9,7 mln zł netto, z czego około 4,9 mln zł pochodziło ze środków budżetowych PLK SA.
W związku z dążeniem do poprawy bezpieczeństwa, podobne inwestycje zostały przeprowadzone również w dzielnicach Gołonóg i Ząbkowice. W tych rejonach Dąbrowy Górniczej powstały nowe przejścia pod torami oraz wiadukty kolejowe, co przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa zarówno dla pieszych jak i dla ruchu kołowego.