Intensywne prace modernizacyjne na drogach Dąbrowy Górniczej. Finalizacja projektu coraz bliżej
W mieście Dąbrowa Górnicza, prace nad gruntownym remontem całego układu komunikacyjnego na kluczowych trasach prowadzących przez miasto są w zaawansowanym stadium. Motorzyści muszą być na baczności, ponieważ proces układania nowej nawierzchni, budowy ścieżek rowerowych i chodników wciąż trwa, powodując tym samym zwężenie jezdni i konieczność zmiany organizacji ruchu.
Nowo wybudowane ronda oraz przystanki autobusowo-tramwajowe to część inwestycji drogowych w Dąbrowie Górniczej. Niektóre z odnowionych dróg, zwłaszcza te w okolicach dzielnicy Gołonóg, są już dostępne dla ruchu, jednak nadal występują liczne utrudnienia zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Prace remontowe obejmują praktycznie wszystkie główne ulice prowadzące przez miasto, a dotyczą m.in. odcinka od ulicy Sobieskiego poprzez Królowej Jadwigi i Piłsudskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice. Jakie prace udało się do tej pory zrealizować?
– Została zakończona przebudowa kanalizacji i infrastruktury podziemnej. Na większości odcinków położony został górny warstwę asfaltu, a na pozostałych miejscach obecnie układane są krawężniki drogowe, w tym geometrie rond na skrzyżowaniach z ulicą Kościuszki, aleją Róż, Wojska Polskiego oraz aleją Majakowskiego. Jednocześnie realizowane są ścieżki dla pieszych i rowerzystów oraz oświetlenie drogowe. Na zakończonych odcinkach wprowadzane jest docelowe oznakowanie – informuje Piotr Purzyński, p.o. rzecznika prasowego Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
Całkowicie nowym rozwiązaniem dla użytkowników dróg oraz pasażerów komunikacji miejskiej będą dwa wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe. Pierwszy z nich powstał na wysokości osiedla Manhattan w dzielnicy Gołonóg na ul. Piłsudskiego, a drugi w dzielnicy Reden, na ul. Królowej Jadwigi, tuż za rondem łączącym tę ulicę z aleją Róż.
Obecnie najwięcej utrudnień dla kierowców oraz pieszych znajduje się na ul. Królowej Jadwigi, na odcinku od ronda z al. Róż do al. Majakowskiego, gdzie droga w kierunku dzielnicy Gołonóg i byłej Huty Katowice jest zamknięta dla ruchu, a także w centrum miasta oraz na ul. Sobieskiego. W tych miejscach trwają prace nad budową nowej ścieżki rowerowej oraz chodników.
– W planach są jeszcze prace drogowe związane z układaniem krawężników i górnej warstwy asfaltowej jezdni, a także – na niektórych odcinkach – instalacja oświetlenia i docelowych znaków drogowych – wyjaśnia Piotr Purzyński.
– W najbliższym czasie zamierzamy przenieść ruch samochodowy w kierunku byłej Huty Katowice od skrzyżowania z Wojska Polskiego do alei Majakowskiego na południową stronę jezdni. W następnym etapie planowane jest przekierowanie ruchu od skrzyżowania z aleją Róż na południową stronę jezdni. Większość pozostałych prac drogowych w listopadzie i grudniu będzie prowadzona przy utrzymaniu zawężenia jezdni – dodaje Piotr Purzyński.
Zgodnie z deklaracjami lokalnych władz wszystkie prace budowlane mają się zakończyć w tym roku. Istnieje również szansa, że przed świętami Bożego Narodzenia tramwaje wrócą na ulice miasta po ponad dwuletniej przerwie. Przez ten czas Tramwaje Śląskie wymieniały prawie 5-kilometrowy odcinek torowiska, biegnący środkiem ul. Piłsudskiego, Królowej Jadwigi i Sobieskiego, aż do ronda Budowniczych Huty Katowice.
Łączny koszt całego projektu, po stronie miasta (z wyłączeniem kosztów związanych z przebudową torowiska tramwajowego ponoszonych przez Tramwaje Śląskie) wynosi 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej stanowi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.