Wybrano wykonawcę systemu Roweru Metropolitalnego dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Po ponad 36 miesiącach poszukiwań, ostatecznie udało się wskazać firmę odpowiedzialną za wdrożenie systemu Roweru Metropolitalnego. Jest nią spółka Nextbike GZM, która jako jedyna podjęła się wyzwania i złożyła swoją ofertę. Te rowery publiczne będą dostępne do wypożyczenia przez jeden wspólny system w 31 gminach tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
Idea wspólnej sieci miejskich rowerów narodziła się praktycznie równo z momentem powstania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a więc od roku 2019. Wiele razy próbowano przeprowadzić przetargi, które jednak kończyły się odwołaniami bądź unieważnieniem. Obecnie, po wielu trudnościach, GZM zakończyła cały proces. Umowa, która została zawarta na okres pięciu lat, będzie obejmować nie tylko implementację, ale także zarządzanie i utrzymanie całego systemu. Planuje się udostępnić łącznie 7000 rowerów oraz 924 stacje, gdzie będzie można je wypożyczyć. Te zostaną rozmieszczone w 31 gminach. Jak zaznacza Łukasz Zych, rzecznik prasowy Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej, będzie to trzeci co do wielkości system rowerów miejskich na Starym Kontynencie.
Operator Roweru Metropolitalnego jest już wybrany, a umowa ma zostać podpisana niedługo – w ciągu najbliższych dni. – Od momentu podpisania umowy mamy cztery miesiące na uruchomienie systemu, dlatego estymujemy, że początkiem następnego roku wszystko powinno działać – informuje nas Zych.
Wdrożenie całego systemu planowane jest etapowo. Pierwszy krok zakłada uruchomienie 1260 rowerów w siedmiu miastach: Katowicach, Sosnowcu, Gliwicach, Zabrzu, Tychach, Czeladzi i Siemianowicach Śląskich, gdzie funkcjonują już podobne rozwiązania. Drugi etap ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od momentu podpisania umowy. Wtedy liczba dostępnych jednośladów wzrośnie do około 4800 i będą one dostępne w kolejnych miastach: Bytomiu, Rudzie Śląskiej, Dąbrowie Górniczej, Chorzowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich i Świętochłowicach.